Összetevők Archive - Fit

Egészség a Fit müzlikben

Áfonya

A zabról

A zab, pontosabban a belőle készült zabkása, őseink egyik legfontosabb tápláléka volt. Nagyon gazdag B és E-vitaminban, az ásványi anyagok közül vasat, káliumot, kálciumot, foszfort és magnéziumot tartalmaz nagy mennyiségben. Gyorsan teltségérzetet okoz, ezért szuper jó táplálék a nap bármelyik szakában.

Ezen kívül számos jótékony hatása van, mint például:

• igen nagy a fehérjetartalma
• regenerálja az idegeket, élénkíti, táplálja az egész idegrendszert
• gyulladásgátló anyagokat tartalmaz, amely jó hatással van a gyomorra
• lúgosító hatású
• rákmegelőző hatású, oldhatatlan rostjai ugyanis csökkentik egyes savak toxicitását, emellett a benne lévő fitokemikáliák is rákmegelőző hatással bírnak
• mivel teltségérzetet okoz, ezért a reggelire zabpelyhet fogyasztók kevésbé hajlamosak a délelőtti nassolásra.

A zabpehely rendszeres fogyasztása igen jó hatással lehet az egészség megőrzésére, mivel javíthatja az emésztést és a csontok, továbbá az erek általános állapotát. Tudtad, hogy már napi 10 dkg zab fogyasztásával fedezheted a jól működő szív- és érrendszer fenntartásához szükséges esszenciális zsírsav mennyiséget?

A chia magról

A chia mag, azaz az azték zsályamag itthon is egyre népszerűbb, és nem is hiába: rengeteg omega-3-zsírsavat, antioxidánsokat és élelmi rostokat tartalmaz. Nem véletlenül kapta a superfood (vagyis szuper élelmiszer) nevet, hiszen ez az apró mag annyi jótékony hatással bír, hogy megszámolni is nehéz.

Íme néhány ok, miért is érdemes fogyasztanod:

• A chia mag kifejezetten jó energia- és tápanyagforrás, a magas aminosav- és fehérjetartalma miatt kiváló azoknak, akik intenzíven sportolnak, vagy fizikai munkát végeznek.

• Fogyasztásával elkerülheted a depressziót, mert tele van ómega-3-zsírsavakkal, ami kifejezetten jó a mentális betegségek megelőzésére. az emberi agy 30%-át az omega-3 zsírsav egy fajtája teszi ki, mely az idegsejtek közötti kommunikációs folyamatokban játszik szerepet – ezért fontos, hogy minél több, a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyagot szerezz be.

• Remek kalciumforrás: a kálciumtól lesznek szilárdabbak a csontok és segít, hogy a fogsor is egészséges maradjon. Javasolt a csontritkulás megelőzésére, az emésztés javítására valamint a véralvadás és a szív- és izomösszehúzódás elősegítésére.

• Tudtad, hogy a chia mag a benne lévő antioxidánsokkal lassítja az öregedés folyamatát? Olyan magas a benne lévő antioxidánsok száma, hogy megvédik a sejteket a szabadgyökök károsító hatásától, ezáltal védik a testet a helytelen táplálkozás és a stresszes életmód okozta károktól, valamint az Alzheimer-kór kialakulásától. Nem utolsósorban pedig az öregedés lassításában is szerepet játszik.

• A magnézium jót tesz a kismamáknak, segít ellazulni egy fáradt nap után, és oldja a menstruációs görcsöket. Érdemes azonban tudnod, hogy a szervezeted nem állítja elő. A chia mag kiváló magnéziumforrás – ezért is érdemes fogyasztani vagy bőrön át bevinni a szervezetbe!

• Lisztérzékenyek is fogyaszthatják, természetes formájában ugyanis a chia gluténmentes.

• Az élelmi rostoknak köszönhetően a chia mag segíti az emésztést és felpörgeti az anyagcserét. Az oldható rostok segítségével csökkenti a koleszterinszintet, az oldhatatlan rostok viszont a bélrendszer helyes működéséhez járulnak hozzá. A chia mag segíti a szénhidrátok felszívódását, így nem fognak falási rohamok rád törni a diéta alatt, és beindul a súlycsökkenés.

• A fehérjékre nagy szüksége van a szervezetnek, ezt folyamatosan pótolni kell. Sportolóknak kiemelten fontos a magas fehérjetartalmú étrend többek között az aminosavak és az izmok regenerálódása miatt. Emellett erősíti a csontokat és szépíti a bőrt. A többi magféléhez viszonyítva a chia fehérjetartalma a legmagasabb, így emiatt is érdemes gyakrabban fogyasztanod.

• Ha állandóan fáradt és ingerült vagy, akkor ideje pótolnod a vas mennyiségét a szervezetedben. A vas nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződéséhez, ráadásul fokozza a szervezet ellenálló képességét. A chia mag pedig bőven tartalmaz vasat, így emiatt is érdemes fogyasztani!

Ugye mostantól te is felveszed az étlapra a chia magot?

A hajdináról

Régen a szegények egyik eledelének tartották, ma már viszont főként azok fogyasztják, akik odafigyelnek a táplálkozásukra és az egészségükre. A népnyelven pohánkának is hívott növény igen értékes vitaminforrásnak tekinthetjük, E, B1, B2 és P-vitamin tartalma jelentős. Utóbbi miatt különös figyelmet fordíthatunk neki, hiszen a P-vitamin nagyban hozzájárul az érrendszerben megtalálható kötőszövetek erősítéséhez, sőt a vénás megbetegedések megelőzésében, illetve gyógyításában is komoly szerepet játszik. És hogy még miért szeretjük?

• jellemző tápanyaga a szénhidrát, mely 55-77%-ban keményítő, 17-20%-ban élelmi rost

• magas a magnézium-, kalcium- és aminosav- és fehérjetartalma

• vasban, rézben és cinkben gazdag (a vas rézzel és cinkkel szívódik föl!)

• B17 vitamin található benne, melynek fontos szerepe van a rákmegelőzésben

• számos kísérleti munka eredménye támasztja alá a hajdinában található flavonoidok antioxidáns, antikarcinogén és gyulladáscsökkentő hatását (egyes szerzők szerint a hajdina flavonoid tartalma magasabb, mint a vörös bor vagy a tea flavonoidtartalma)

• magas rutinsav tartalmú, így segít a vérnyomás csökkentésében, elősegíti a vérképzést, növeli az érfalak rugalmasságát

• a rutinsav hatóanyaga jó hatású a depresszióra

• sugárkárosodás esetén is kiválóan működik

• melegítő hatású, erőt és meleget ad a tüdőnek, a vesének és a húgyhólyagnak

A hajdinát azok számára is ajánlják, akik egyszerűen csak szeretnének egészségesebben élni, de akár a vastagbél daganat megelőzésében is fontos szerepe van. Fogyasztásával meggátolhatjuk a székrekedést is, sőt a sugárterápia okozta egészségkárosodás regenerálódásában is jelentős befolyással bír.

Érdemes tehát a mindennapi étkezések részévé tenni a hajdinát!

Goji bogyó

Napjaink egyik legtöbbet emlegetett szuper élelmiszere a goji bogyó, amely méltán pályázhatna az egészséges élelmiszerek királyának címére. Felsorolni is nehéz mindazt a pozitívumot, ami fogyasztása mellett szól, mi azonban összeszedtük a legfontosabbakat:

• Magas mikrotápanyag-tartalmának köszönhetően hatékonyan képes feltölteni a szervezetünk vitaminraktárait. Magas a kalcium, foszfor és mangán tartalma, amely főleg a csontok egészségének megőrzéséhez járul hozzá. Továbbá tele van olyan antioxidánssal, amelyek megakadályozzák a káros szabadgyökök elszaporodását a szervezetünkbe, így késleltetve az öregedés folyamatát.

• Egyedülálló az omega-3 zsírsav tartalma, amelyből a normál táplálkozási szokásainkkal keveset viszünk be a szervezetünkbe, pedig sok szempontból nélkülözhetetlen. Hozzájárul az idegrendszer megfelelő működéséhez, a szív és érrendszeri problémák megelőzéséhez. A chia mag: csökkenti a vérnyomást, javítja a vérkeringést és kiegyensúlyozottabbá teszi a koleszterinszintet.

• A benne található rostok segítenek a cukorbetegség elleni küzdelemben, mert kiegyensúlyozottabbá teszik az emésztést és megelőzik a vércukorszint hirtelen megugrását.

• Segít a testsúly megőrzésében, hatékonyan támogatja a fogyókúrát. A chia mag remek rostforrás, ráadásul nagy mennyiségű folyadékot képesek felvenni, így a gyomorban megduzzadva telítettség érzést kelt, később leszünk éhesek, ráadásul lassítja az ételek felszívódását is.

• Fényesebb lesz a haj és erősebbek a körmök, ha rendszeresen bekerül az étrendbe. Az omega-3 zsírsav és a nagyon magas vitamin és ásványi anyag tartalma hozzájárul a szépség megőrzéséhez, a haj, a bőr és körmök épségéhez, rugalmasságához.

Szakemberek javaslata szerint a reggelibe érdemes beiktatni a chia mag fogyasztását, hogy egész napra felpörgesse a szervezetünket, és ebédig kibírjuk különösebb éhség érzet nélkül. A legjobb, ha zabbal keverjük, mert így egy rostokban igen gazdag, tápláló reggelivel tudjuk indítani a napot!